Suno
- Kirjautuminen mm. google-tunnuksilla tai puhelinnumerolla.
- Viisi biisiä päivässä voi tehdä ilmaiseksi joten ei tarvitse maksullista Sunoa.
- Valitse Custom-mode.
- Sanat tehtiin keräämällä jokaiselta yksi kysymys jota on tänään pohtinut, toimiva idea lyriikoiden tekemiseen piakisesti.
- Kun on referenssi-bändejä mielessä, chatGPT:ltä voi kysyä Coldplayn musiikilliset elementit jne.
- Lyriikka-kenttään: rakenne hakasiin ja lyriikat ja metakehotteet myös lyrics-osioon.
- Promptaukseen (eli millaisia määreitä asettaa) kannattaa panostaa, mitä paremmin promptattu, sitä paremmin biisi toimii.
- Tekstipätkä Jodelista tms.ja äänitä viidellä eri tunnetilalla Garagebandin audioraidaksi
Case Veden säveliä
- ElevenLabs-sivusto ääniefektien luomiseen.
- Orkesteri karkuteillä -projekti, toimii monen ikäisillä mm. Lukion MU1:llä.
- Opimme paljon uutta Siirin koulutuksesta! Mm. Suno ja ElevenLabs tekee neljä eri vaihtoehtoa.
- Mainosmusaa voi tehdä: esim. Evianbady-mainos, joka katsotaan ilman musaa ja sitten sävelletään mainokseen musat ja verrataan lopulta lakuperäiseen.
- Runotalo, voimarunot, biitit Launcpadilla.
- Mitä MU1 ja MU2-päättöpäiviä tehdään eri lukioissa:
- MU1:llä: Coverprojekti, löytyy Studeosta tehtävänä.
- MU2 lopputyö: Esitelmä tai tutkielma.
- Biisin treenaus.
- "Keksi oma lopputyösi"-tehtävänanto on tuottanut hyviä tuotoksia.
- Studeon osion 5.3 (yhteisöllinen säveltäminen) tehtävä 3 Kuvasta ääneksi -tehtävä, on todettu toimivaksi 3 x 75min aikana.
- Musiikki ja minä-kirjoitelmista ope voi koota PowerPoint-diat joihin kootaan ajatuksia ja ne käydään läpi yhdessä keskustellen.
- Keskustelimme arvioinnista:
- Vertaisarviointia voi käyttää osana itsearviointia, "kenelle musaryhmästä antaisit ysin?" Näin opettaja voi saada selville asioita joita ei ehkä muutoin huomaa.
- Voi tehdä painotetut excelin, jonne laittaa huomioita tuntityöskentelystä opintojakson aikana.
- Keskustelimme esitelmistä
- Ne vievät paljon aikaa. Aikaa voi säästää mm.näin: päättöpäivänä puolet ryhmästä esitelmöi toisilleen ja puolet toisilleen ja toisen puolen ope videoi ja katsoo jälkikäteen.
- Yhteistyö vanhusten palvelukotien kanssa on todettu toimivaksi MU2-opintojaksolla ja on tulossa myös MU4:lle.
- Puhuimme soittotreenien aikataulutusten hankaluudesta.
- Maailman musasoittoa: Puro Paju? Voisi kysyä Lumokkeelta rahoitusta?
- Klassisen pienbändin ohjaaminen, tässä voisimme hyödyntää toistemme osaamista, ei välttämättä tarvita ulkopuolista kouluttajaa?
Petra Koho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti