5.5.2025

Ajatusten koontia musiikin ainetiimiistä

Musiikin ainetiimi kokoontui pe 2.5 klo 12-16 Silmussa, Pirkkalan yhteislukiolla. Siiri Ahtola esitteli koulutusosiomme aluksi tänä keväänä valmistuneen väitöskirjansa keskeisiä ajatuksia ja tuloksia. Väitöskirjassa Ahtola todennut mm., että teknologian käyttö helpottaa opettajien ja oppilaiden työskentelyä musiikkiluokassa. Totesimme että iPadit olisivat hyödyllisiä lukion musiikkiluokkassa, mutta on myös useita selainpohjaisia ohjelmia (kuten Suno) joita voidaan hyödyntää läppäreillä. Siiri painotti ajatusta siitä, että säveltäminen on mahdollista kaikille. Alla on esitelty läppäreillä käytettäviä biisinteko-ohjelmia.

Suno 
  • Kirjautuminen mm. google-tunnuksilla tai puhelinnumerolla.
  • Viisi biisiä päivässä voi tehdä ilmaiseksi joten ei tarvitse maksullista Sunoa.
  • Valitse Custom-mode.
  • Sanat tehtiin keräämällä jokaiselta yksi kysymys jota on tänään pohtinut, toimiva idea lyriikoiden tekemiseen piakisesti.
  • Kun on referenssi-bändejä mielessä, chatGPT:ltä voi kysyä Coldplayn musiikilliset elementit jne.
  • Lyriikka-kenttään: rakenne hakasiin ja lyriikat ja metakehotteet myös lyrics-osioon.
  • Promptaukseen (eli millaisia määreitä asettaa) kannattaa panostaa, mitä paremmin promptattu, sitä paremmin biisi toimii.
  • Tekstipätkä Jodelista tms.ja äänitä viidellä eri tunnetilalla Garagebandin audioraidaksi

Case Veden säveliä
  • ElevenLabs-sivusto ääniefektien luomiseen.
  • Orkesteri karkuteillä -projekti, toimii monen ikäisillä mm. Lukion MU1:llä.
  • Opimme paljon uutta Siirin koulutuksesta! Mm. Suno ja ElevenLabs tekee neljä eri vaihtoehtoa.

Incredibox
  • Mainosmusaa voi tehdä: esim. Evianbady-mainos, joka katsotaan ilman musaa ja sitten sävelletään mainokseen musat ja verrataan lopulta lakuperäiseen.

Runoista räppiä -projekti
  • Runotalo, voimarunot, biitit Launcpadilla.

Pedagogisessa kahvilassa keskustelimme päättöpäivistä ja arvioinnista.
  • Mitä MU1 ja MU2-päättöpäiviä tehdään eri lukioissa:
    • MU1:llä: Coverprojekti, löytyy Studeosta tehtävänä.
    • MU2 lopputyö: Esitelmä tai tutkielma.
    • Biisin treenaus.
    • "Keksi oma lopputyösi"-tehtävänanto on tuottanut hyviä tuotoksia.
    • Studeon osion 5.3 (yhteisöllinen säveltäminen) tehtävä 3 Kuvasta ääneksi -tehtävä, on todettu toimivaksi 3 x 75min aikana.
    • Musiikki ja minä-kirjoitelmista ope voi koota PowerPoint-diat joihin kootaan ajatuksia ja ne käydään läpi yhdessä keskustellen.
  • Keskustelimme arvioinnista:
    • Vertaisarviointia voi käyttää osana itsearviointia, "kenelle musaryhmästä antaisit ysin?" Näin opettaja voi saada selville asioita joita ei ehkä muutoin huomaa.
    • Voi tehdä painotetut excelin, jonne laittaa huomioita tuntityöskentelystä opintojakson aikana.
  • Keskustelimme esitelmistä
    • Ne vievät paljon aikaa. Aikaa voi säästää mm.näin: päättöpäivänä puolet ryhmästä esitelmöi toisilleen ja puolet toisilleen ja toisen puolen ope videoi ja katsoo jälkikäteen.
    • Yhteistyö vanhusten palvelukotien kanssa on todettu toimivaksi MU2-opintojaksolla ja on tulossa myös MU4:lle.
  • Puhuimme soittotreenien aikataulutusten hankaluudesta.

Ehdotuksia syksyn ainetiimitapaamisen teemaksi
  • Maailman musasoittoa: Puro Paju? Voisi kysyä Lumokkeelta rahoitusta?
  • Klassisen pienbändin ohjaaminen, tässä voisimme hyödyntää toistemme osaamista, ei välttämättä tarvita ulkopuolista kouluttajaa?

Petra Koho

Opettaja on luokan edessä ja näyttä datatykin avulla Suno-sovellusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti