Historian ja yhteiskuntaopin ainetiimi kokoontui 12.2.2020 Hatanpään lukiolla. Tapaamisessa kommentoitiin peda-ryhmän tekemiä ehdotuksia integroiduista opintojaksoista ja ideoitiin uusia oppiainerajat ylittäviä opintojaksoja historiaan ja yhteiskuntaoppiin.
Oppiaineiden yhteisiä rajapintoja
löytyy yleensä eniten syventävistä kursseista tai sellaisista pakollisista
opinnoista, joita opiskellaan tyypillisesti toisena lukiovuotena. Kuitenkin myös opintonsa aloittaneille löytyy mahdollisuuksia
oppiainerajat ylittävään opiskeluun. Tällaisia ovat esimerkiksi historian ja
maantieteen integroiminen sekä jo ensimmäisenä vuonna mahdollinen taloustiedon
YH2 ja talousmatematiikan MAB6 yhteistyö.
Ihanteellinen ja suomalaista yhteiskuntaa kokonaisuutena
avaava opintojakso saataisiin opiskelemalla Suomen historian HI3 ja
yhteiskuntaopin YH1 kurssit peräkkäin. Historian taustoittaisi aiempaa
selkeämmin nyky-yhteiskunnan ilmiöitä.
Korkeakouluyhteistyöhön toiminnallista opiskelua
Ainetiimissä ideoitiin myös mahdollisuuksia korkeakouluyhteistyöhön.
Uusi keskeinen toive kohdistui toiminnallisuuteen. Perinteisen vierailuluennon
tai kurkistuskurssin lisäksi erilaiset työpajat tai korkeakoulusta saatava
ohjaus palvelisivat lukiolaisen taitojen ja tietojen syventämistä. Luennolla opitun
soveltaminen käytännössä vaikkapa korkeakouluopiskelijoiden tutoroimana
palvelisi lukiolaista paremmin kuin pelkkä yksittäinen luento.
Opiskelija saisi paremman kuvan tieteellisestä
tiedonmuodostuksesta tutkimalla itse; osallistumalla
esimerkiksi arkeologin kenttätyöhän tai yhteiskuntatieteilijän aineiston keruuseen. Tällaisia
mahdollisuuksia voisi saada myös museoiden ja muiden instituutioiden kanssa
tehtävällä yhteistyöllä.
Korkeakouluyhteistyön avulla lukiolainen saisi käsityksen
siitä, millaisilla tieteenaloilla ja millaisissa ammateissa yhteiskunnallista
osaamista tarvitaan. Tämä voisi motivoida opiskelua jo lukiossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti