Vierailijaluennon jälkeen siirryimme iltapäiväkahveille. Kahvien lomassa keskustelimme jatkuvasta arvioinnista, uudistuvasta opetussuunnitelmasta, teemaopintokursseista ja uudesta lukiolaista. Monipuolinen arviointi koettiin tärkeäksi, mutta työlääksi. Reaaliopettajan opetusvelvollisuus koettiin olevan suuri, eikä se resurssina vastaa uuden opetussuunnitelman asettamia tavoitteita. Monipuolisen, jatkuvan arvioinnin kriteerit tulevat opetussuunnitelman yleisestä osasta. Keskustelussa tuli esille toive, että tämä huomioitaisiin tasapuolisemmassa opetusvelvollisuudessa eri oppiaineiden välillä. Ainetiimin vetäjä oli tehnyt keskustelun pohjaksi opetussuunnitelmasta arviointiportaat-esityksen, jossa näkyvät OPSin yleisen osan tasot ja niissä mainitut arvioinnin ja palautteen määritelmät ja normitukset. Lisäksi esityksestä löytyy ideoita monipuoliseen arviointiin reaaliaineissa.
Heidi Meltovuo, filosofian ja elämänkatsomustiedon ainetiimin vetäjä
PS. Klikkaa diojen alakulmasta, niin näet ne koko näytön kokoisina.
PS. Klikkaa diojen alakulmasta, niin näet ne koko näytön kokoisina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti