Suno
- Kirjautuminen mm. google-tunnuksilla tai puhelinnumerolla.
 - Viisi biisiä päivässä voi tehdä ilmaiseksi joten ei tarvitse maksullista Sunoa.
 - Valitse Custom-mode.
 - Sanat tehtiin keräämällä jokaiselta yksi kysymys jota on tänään pohtinut, toimiva idea lyriikoiden tekemiseen piakisesti.
 - Kun on referenssi-bändejä mielessä, chatGPT:ltä voi kysyä Coldplayn musiikilliset elementit jne.
 - Lyriikka-kenttään: rakenne hakasiin ja lyriikat ja metakehotteet myös lyrics-osioon.
 - Promptaukseen (eli millaisia määreitä asettaa) kannattaa panostaa, mitä paremmin promptattu, sitä paremmin biisi toimii.
 - Tekstipätkä Jodelista tms.ja äänitä viidellä eri tunnetilalla Garagebandin audioraidaksi
 
Case Veden säveliä
- ElevenLabs-sivusto ääniefektien luomiseen.
 - Orkesteri karkuteillä -projekti, toimii monen ikäisillä mm. Lukion MU1:llä.
 - Opimme paljon uutta Siirin koulutuksesta! Mm.  Suno ja ElevenLabs tekee neljä eri vaihtoehtoa.
 
- Mainosmusaa voi tehdä: esim. Evianbady-mainos, joka katsotaan ilman musaa ja sitten sävelletään mainokseen musat ja verrataan lopulta lakuperäiseen.
 
- Runotalo, voimarunot, biitit Launcpadilla.
 
- Mitä MU1 ja MU2-päättöpäiviä tehdään eri lukioissa:
 - MU1:llä: Coverprojekti, löytyy Studeosta tehtävänä.
 - MU2 lopputyö: Esitelmä tai tutkielma.
 - Biisin treenaus.
 - "Keksi oma lopputyösi"-tehtävänanto on tuottanut hyviä tuotoksia.
 - Studeon osion 5.3 (yhteisöllinen säveltäminen) tehtävä 3 Kuvasta ääneksi -tehtävä, on todettu toimivaksi 3 x 75min aikana.
 - Musiikki ja minä-kirjoitelmista ope voi koota PowerPoint-diat joihin kootaan ajatuksia ja ne käydään läpi yhdessä keskustellen.
 - Keskustelimme arvioinnista:
 - Vertaisarviointia voi käyttää osana itsearviointia, "kenelle musaryhmästä antaisit ysin?" Näin opettaja voi saada selville asioita joita ei ehkä muutoin huomaa.
 - Voi tehdä painotetut excelin, jonne laittaa huomioita tuntityöskentelystä opintojakson aikana.
 - Keskustelimme esitelmistä
 - Ne vievät paljon aikaa. Aikaa voi säästää mm.näin: päättöpäivänä puolet ryhmästä esitelmöi toisilleen ja puolet toisilleen ja toisen puolen ope videoi ja katsoo jälkikäteen.
 - Yhteistyö vanhusten palvelukotien kanssa on todettu toimivaksi MU2-opintojaksolla ja on tulossa myös MU4:lle.
 - Puhuimme soittotreenien aikataulutusten hankaluudesta.
 
- Maailman musasoittoa: Puro Paju? Voisi kysyä Lumokkeelta rahoitusta?
 - Klassisen pienbändin ohjaaminen, tässä voisimme hyödyntää toistemme osaamista, ei välttämättä tarvita ulkopuolista kouluttajaa?
 
Petra Koho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti