Syksyn sessiomme kouluttajana oli Lari Aaltonen Uulusta ja hänen kanssaan pääsimme tutustumaan intialaiseen musiikkiin. Erityisesti lukion MU3-opintojaksolla ja mahdollisuuksien mukaan, lähinnä jos aikaa on, myös MU1:ssä perehdymme opiskelijoiden kanssa erilaisiin musiikkikulttuureihin. Koulutus oli tervetullut lisä lukion musiikinopettajan työkalupakkiin.
Tässä muutamia huomioita koulutuksesta, meille mukana olleille muistiin ja vinkeiksi heille jotka eivät tällä kertaa päässeet mukaan. Tämä on jaettuna myös ainetiimiläisten sähköpostiin heti koulutuksen jälkeen.
Pohjois-intialainen ja etelä-intialainen musiikki ovat hyvin erityppistä. Tässä koulutuksessa käsitellään pääasiassa pohjois-intialaista tyyliä:
Borduna on kuultavissa monissa teoksissa:
- Tampura -soitin tekee bordunan, sillä soitetaan vapaita kieliä.
- Tampurassa yläsävelsarja kuuluu hienosti, koska tallan muoto on se mikä on. Kieli ei osu heti tallaan vaan hieman keskemmällä ja siksi ominaissoundi.
- Uskonnollisia tekstejä muistetaan paremmin kun ne lauletaan, siksi syntyi veda-hymnit pohjoisessa.
- Noin vuonna1000 persialaiset valloittivat Intiaa pohjoisesta ja heidän hoveihinsa tarvittiin taiteilijoita eli myös muusikoita. Hoveissa musisointi oli salaista puuhaa, mogulit varjelivat muusikoitaan.
- Kolonialismi purki hovimuusikko-perinteen.
Hindustanilainen musiikki on pohjoista.
Rasa: pohjoisessa koko estetiikan teoria.
Rasa: pohjoisessa koko estetiikan teoria.
Thaat eli asteikko.
Käsiharmooni soittaa bordunaa ja seuraa melodiaa: Raagmaka Ashwini Gore...
Bandish: sävellys
Tarana: laulu
Rytmitreeni: vasen käsin ylös, sormessa 3 viivaa...
Eteläisessä traditiossa on tarkat systeemit, 72, karnaattinen musiikki, konsertti kattaus on tarkasti määritelty. Säveltäjä Eero Hämeenniemi on eteläisen tyylin asiantuntijoita Suomessa.
Petra Koho
| Kouluttajamme Lari Aaltonen soittaa sitaria, joka eräs keskeisistä instrumenteista intialaisissa musiikkikulttuureissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti