Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen – mutta, jos pyörä on rikki, se kannattaa korjata. Tämä ohje pätee hyvin myös opetusmenetelmiin sekä arviointiin.
Ainetiimissä pääsimme kokeilemaan muun muassa Super speed dating -menetelmää, Alias-sanaselitystä, suullisia kokeita ja esseen käsittelykappaleen rakentamista viiden sormen mallilla. Näiden kautta tutustuimme menetelmien taustalla oleviin oppimiskäsityksiin kuten minäpystyvyyden tukemiseen, lähikehityksen vyöhykkeellä työskentelyyn ja itsensä toteuttamiseen. Aiheen olleiden opiskelumenetelmien taustaideoina ovat opiskelijoiden aktivointi ja sitouttaminen. Kurssin ei siis ole tarkoitus olla opettajan, vaan opiskelijan prosessi. Lisäksi toimintatavat tukevat monipuolisesti opetussuunnitelman tavoitteita.
Teemat innoittivat aktiiviseen keskusteluun ja asiantuntijavierailijat pääsivät vastaamaan moniin kysymyksiin. Iltapäivä oli varmasti kaikille osallistujille uusia ideoita ja ajatuksia synnyttävä!
Heidi Meltovuo
Filosofian, uskonnon ja psykologian lehtori
Lukioiden globaalikasvatuksen yhteysopettaja
Tampereen teknillinen lukio
Teemat innoittivat aktiiviseen keskusteluun ja asiantuntijavierailijat pääsivät vastaamaan moniin kysymyksiin. Iltapäivä oli varmasti kaikille osallistujille uusia ideoita ja ajatuksia synnyttävä!
Heidi Meltovuo
Filosofian, uskonnon ja psykologian lehtori
Lukioiden globaalikasvatuksen yhteysopettaja
Tampereen teknillinen lukio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti