24.5.2024

Ryhmänohjaamisen kehittämistä ja tasovastaavien tehtävänkuvien pohdintaa

Ykkösten tasovastaavat kokoontuivat tiistaina 7.5. pitkällä ja keväisellä aamiaisbrunssilla Tampereen keskustassa Pella’s Cafessa. Tapaamisen tavoitteena oli vaihtaa kuulumisia, tuottaa yhteistä materiaalia sekä tietysti saada voimia ja vertaistukea sekä tasovastaavana että ylipäätään ryhmänohjaajana toimimiseen.

Tapaamisessa keskusteltiin pitkään tasovastaavan tehtävistä. Keskustelussa tuli ilmi, että tasovastaavien tehtävänkuvat ja palkkaus vaihtelevat eri kouluissa melko paljonkin. Yhteisenä huolenamme oli tehtävien kasaantuminen tasovastaaville ilman asianmukaista korvausta. Joissakin lukioissa tasovastaavat hoitavat tehtäviä, joita esimerkiksi apulaisrehtori on hoitanut aiemmin.

Myös ryhmänohjaajien tehtävissä ja esimerkiksi ryhmänohjaustuokioiden pituuksissa on vaihtelua. Yhteinen linja näyttää kuitenkin olevan, että lukiot pyrkivät tulevaisuudessa järjestämään useiden lyhyiden sijaan pidempiä ryhmänohjaustuokioita hieman harvemmin. Ryhmänohjaustuokioiden tiedottavasta luonteesta ja esimerkiksi liiallisesta kyselyiden tekemisestä pyritään pääsemään eroon, sillä näin mahdollistetaan laajempien teemojen käsittely ja jatkuva ryhmäyttämiseen panostaminen. Ykkösten ryhmänohjauksessa on kaikissa kouluissa käsitelty muun muassa opiskelun suunnittelua, ajanhallintaa ja opiskelutaitoja. Suunta-materiaalia on hyödynnetty monessa koulussa. Päätimme myös jakaa toisillemme eri lukioiden suunnitelmia kakkosen ryhmänohjauksesta. Hyväksi teemaksi kakkosen pidempään ryhmänohjaukseen sopii mielestämme esimerkiksi täysi-ikäisyys.

Tapaamisessa keskusteltiin ryhmänohjaajien koulutustarpeesta ja todettiin, että olisi hyvä tarjota koulutusta koko tason ryhmänohjaajille. Ensi vuonna järjestettävän koulutuksen mahdollisia teemoja voisi olla esimerkiksi puheeksi ottaminen sekä yksilö- että ryhmätasolla. Pyrimme järjestämään syyslukukaudella koulutuksen koko tason ryhmänohjaajille.

Annika Alapiha Hatanpään lukiosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti