21.12.2023

Erityisopettajien ainetiimin kokoontuminen 21.11.2023

Pirkanmaan lukioiden erityisopettajat kokoontuivat koko tiistaipäiväksi Tammerkosken lukiolle koulutuksen ja yhteisen keskustelun merkeissä.

Aloitimme tapaamisen lyhyellä tutustumiskierroksella, jonka jälkeen siirryimme päivän teemaan. Tämän kertaisen koulutuksen aiheena oli Nuorten itsesäätelytaidot ja oppiminen, ja etäkoulutuksen meille piti neuropsykologian erikoispsykologi, psykologian tohtori Sira Määttä Jyväskylästä.

Määttä piti meille kaksi 45 minuutin koulutusrupeamaa, jonka jälkeen oli aikaa keskustelulle. Puheliaiden erityisopettajien parissa keskustelu kävi vilkkaana ja monipolvisena. Kuulimme erilaisia kokemuksia, saimme vastauksia kysymyksiimme ja nautimme vertaistuesta.

Koulutuksen ja siihen liittyvän keskustelun päätteeksi vaihdoimme puheenaiheen ensi kevään tapaamisen suunnitteluun. Yhdessä päätimme, että lähdemme suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteistä koulutus- ja tutustumismatkaa Turkuun. Varför Paris, vi har ju Åbo!

Kiitos kaikille osallistujille ja oikein mukavaa loppuvuotta ja ansaittua joululomaa!

Pauliina Mauno

Psykologian, uskonnon ja terveystiedon ainetiimi 11.12.2023

Psykologian, uskonnon ja terveystiedon ainetiimi pidettiin Tampereen yliopistolla 11.12.2023. Kuulimme ensin dosentti Jussi Okkosen luennon digitaalisesta lukutaidosta arjen apuna. Sen jälkeen toisen asteen yhteistyötä yliopistolla koordinoiva Tuulikki Harsia avasi erilaisia lukion opettajille tarjolla olevia yliopistoyhteistyömahdollisuuksia.

Jussi Okkonen kertoi monipuolisesti ja tutkimusperustaisesti digitaalisen lukutaidon merkityksestä ja digiympäristöjen vaikutuksen laajenemisesta. Digitaalinen lukutaito on käsite, joka sisältää esimerkiksi yleisen teknologisen ja datalukutaidon, turvallisuustietoisuuden, kyvyn tuottaa sisältöä ja ratkaista ongelmia, taidon osallistua ja kommunikoida digitaalisesti sekä kyvyn hakea tietoa. Okkosen mukaan digitaalista lukutaitoa voidaan jopa pitää kansalaishyveenä. Se mahdollistaa täysivaltaisen osallistumisen yhteiskunnan toimintaan. 

Okkonen toi esiin, että koronapandemian myötä on noussut esiin uudenlainen kuva koulusta, ikään kuin ”koulu palveluna”. Tässä konseptissa korostuu opiskelijoiden itsenäinen kyky toimia digitaalisissa ympäristöissä. Siihen on kuitenkin perheissä hyvin erilaiset valmiudet. Osassa perheitä ei välttämättä ole välineitä tai taitoa käyttää digitaalisia ympäristöjä. Etäkoulu vaati vanhemmilta suurta tukea opintojen suorittamiseen, mutta vanhempien kyky ja halukkuus siihen vaihtelivat paljon. 

Digitaalisten ympäristöjen merkitys eri elämänaloilla korostuu yhä enemmän, esimerkiksi monet palvelut ovat saatavilla nykyisin lähinnä digitaalisesti. Myös koulu on tavallaan muuttunut ”prosessiksi”, joka ei ole enää riippuvainen fyysisestä paikasta, ja johon voi liittyä eri tavoin. Toisaalta nämä muutokset helpottavat arkea ja luovat uusia mahdollisuuksia, toisaalta ne aiheuttavat paljon stressiä ja vaativat itsesäätelyn taitoa. Digitaaliseen lukutaitoon kuuluukin myös kyky säädellä ja rajoittaa digitaalisten ympäristöjen käyttöä, ymmärrys algoritmien ja muiden digitaalisia ympäristöjä säätelevien mekanismien toiminnasta, kyky suhtautua sisältöihin kriittisesti, kuplautumisen vaaran huomioiminen, sekä tietoturvallisuuden huomioon ottaminen.

Tuulikki Harsia puolestaan avasi Tampereen yliopiston toisen asteen yhteistyön malleja. Hän kertoi esimerkiksi Tiedekahvilasta, jonne opettaja voi viedä ryhmiään paikan päälle tai kahvilan tallenteita voi käyttää tunnilla. Harsia esitteli myös lomakkeen, jolla opettaja voi tilata tunneilleen sekä opiskelijalähettiläitä että asiantuntijavieraita. Yliopisto ylläpitää lisäksi Lainaamo -palvelua, josta voi lainata oppitunneille erilaista välineistöä.

Mari Rauhala

20.12.2023

Metafysiikkaa ja metakognitiota

Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat kokoontuivat ainetiimin merkeissä Tampereen klassillisella lukiolla tiistaina 14.11.2023. Aluksi tutustuimme yhdessä erilaisiin metakognitiivisiin malleihin, joiden tarkoituksena on auttaa sanoittamaan ja sitä kautta oppimaan ja opettamaan metakognitiivisia taitoja, eli ns. ajattelemisen ajattelua. 

Pohdimme metakognitiivisten mallien soveltamista YO-kirjoitustehtävien käskysanojen tulkitsemiseen, ajattelemisen ajattelun opettamiseen (sekä itsessään että osana filosofiaa) ja myös filosofian opetuksen sisältöihin. Totesimme, että ajattelemisen ajattelun tuominen osaksi filosofian opetusta korostaa filosofian kaksinaista luonnetta lukion oppiaineena: toisaalta filosofia voidaan nähdä dialogiseksi malliksi tai menetelmäksi, joka juontaa juurensa ns. sokraattisesta elenkhoksesta, ja toisaalta filosofiassa on myös sisältöjä, joita lukiolaisen olisi tarkoitus osata käytyään pakolliset filosofian opintojaksot. 

Tällä kertaa luennon meille piti yliopistonlehtori Jani Hakkarainen (TUNI) aiheesta ”Mitä metafysiikka on ja mitä se tutkii?" eli tässäkin oli vahvasti läsnä ns. meta-ajattelu, kun tarkastelimme metametafyysikan keskeisiä kysymyksiä yliopistonlehtori Hakkaraisen opastuksella. Luento koettiin mainioksi, ja se herätti paljon keskustelua, ja tästä syystä 45 minuutin luento venähti melkein 90 minuutin mittaiseksi.

Jarkko Vilkkilä

18.12.2023

Ainetiimitapaaminen: espanja, ranska, saksa, venäjä

Nainen mustassa takissa ja kasvot peittävässä maskissa.
Luennoitsija Laila Escartín-
Sorjonen kuoleman maskissa 

Ma 11.12.2023 espanjan, ranskan, saksan ja venäjän ainetiimit kokoontuivat Tampereen klassilliselle lukiolle yhteiseen tapaamiseen.

Ohjelmassa oli ensin Laila Escartín-Sorjosen luento aiheesta: “Motivaatio, tarinallisuus, erilaisuus”. Luento alkoi dramaattisesti Escartín-Sorjosen saavuttua lavalle kuoleman maski yllään ja kerrottuaan kuulijakunnalle, että hän itse pitää aina kuoleman ja narrin mielessään opettaessaan, koska kielenopetus ei ole kuolemanvakavaa ja on hyvä osata nauraa itselleen sekä omaksua rooleja.

 

Luennoitsija käsitteli raikkaalla otteella virheiden rakastamista, ponnistamisen riemua ja tarpeeksi haastavia tehtäviä sekä kertoi väliin omia kokemuksia opettajankoulutuksesta ja Espanjan ja Suomen koulujen eroista. 

Noin 20 opettajaa luokkahuoneessa.
Kuva: Saara Tähtelä (muut kuvat: Maarit Kostamo) 

Kaksi viherkasvia ikkunalla ja teksti "Festiva lente".
Lisäksi mukana oli temperamenttierojen läpikäymistä ja erilaisia tapoja käsitellä kirjallisuutta kieltenopiskelijoiden kanssa. Luennon loppupuolella puhuttiin myös luovasta Cadavre exquis -tehtävästä, jossa opiskelijat piirtävät yhden osan vartalosta paperille näkemättä muuta osaa ja esittelevät lopuksi toiselleen sanallisesti muodostuneen “upean ruumiin”.

Luennon jälkeen oli lukiokierroksen vuoro, jossa clasulaiset opiskelijat esittelivät klassillisen lukion vanhaa puolta ja Rongan siipeä vieraileville opettajille.

Sen jälkeen oli kielikohtaisten tapaamisten vuoro.


Tilava aula, joulukuusi ja muotokuvamaalauksia seinällä.

Moderni aulatila ja ihmisiä kävelemässä.

Opiskelijoiden värikkäitä säilytyslokeroita.

Yleiskuva aulasta, värikäs ja moderni.


ESPANJA


Espanjan työpajasta vastasi Saara Tähtelä. Espanjassa keskustelua oli monesta: yo-kokeiden tasosta ja arvioinnista, sähköisistä vs paperisista oppimateriaaleista, integroiduista opintojaksoista, läksyjen tekemisestä ja siitä paljonko niitä tulisi antaa, sekä korkeakouluyhteistyön mahdollisuuksista espanjan kielen osalta. Myös netistä löytyvistä oppimiseen sopivista materiaaleista jaettiin vinkkejä.

RANSKA


Ranskan työpajasta vastasi Maarit Kostamo. Ranskan ainetiimitapaamisessa esiteltiin ensin Ranskan instituutin kuulumiset sekä erityisesti kesällä 2024 Virossa tapahtuva BELC-koulutus, joka kiinnosti monia osallistujia. Sitten käsiteltiin kieliopin opettamista ryhmissä ja jaettiin omia vinkkejä mm. seuraavista sivustoista:

Lopuksi vaihdettiin vielä opettajien yhteystietoja lukion kielten esittelyä varten ylä- ja alakouluissa.

Kahdeksan opettajaa istuu luokkahuoneen pulpeteissa.
Ranskan ainetiimin työpajan osallistujat. Kuvan otti: Maarit Kostamo, ranskan ainetiimin vetäjä


SAKSA


Saksan työpajasta vastasi Tanja Tuuna-Kyllönen. Saksan pajassa keskusteltiin kaupungin suunnitelmista lyhyiden kielten suhteen. Lisäksi keskusteltiin natiivien hankkimisesta vierailijoiksi oppitunneille sekä mahdollisista vierailukohteista (joissa saisi saksankielistä palvelua) kaupungilla.

VENÄJÄ


Venäjän työpajasta vastasi Stefan Smirnov. Venäjän ainetiimissa puhuttiin uudesta "След русского языка в Тампере" eli "Venäläinen Tampere" pelistä, joka toimii Seppo.io-alustalla. Lisäksi meillä oli kattava esitys ja keskustelu korkeakouluyhteistyöstä yliopiston venäjän kielen oppiaineen kanssa. Lisäksi Aleksandr Zelenin, Olga Nenonen ja minä kerroimme uusien A-venäjän opetusmateriaalien projektin uusimmat kuulumiset. Muuten oli yleistä keskustelua venäjän kielen opetuksen tilanteesta Suomessa ja Pirkanmaalla ja suunniteltiin sekä kerättiin toiveita uuteen alkavaan Govori 2 -hankkeeseen, joka on tarkoitus toteuttaa ensi syksynä 2024 Cultura-säätiön rahoituksella.


Maarit Kostamo, TYK ja Saara Tähtelä, Clasu

28.11.2023

Englannin ainetiimin kokoontuminen 14.11.2023

Englannin opettajat kokoontuivat jälleen Nokian lukiolla. Tällä kertaa aiheina olivat tekoäly ja positiivinen pedagogiikka.

Matleena Laakso kertoi osallistujille tekoälyn mahdollisuuksista englannin opetuksessa. Saimme paljon hyödyllisiä ja kiinnostavia vinkkejä. Tässä kohtaa onkin hyvä rohkaistua itse kokeilemaan tekoälyä vaikka open apulaisena, koska tekoälyn tulevaisuutta ei voi vielä ennustaa. Opiskelijoiden kanssa on hyvä myös pohtia tekoälyn hyötyjä ja haittoja sekä auttaa opiskelijoita ottamaan tekoäly käyttöön apuopettajana. Matleenan mielenkiintoinen diaesitys löytyy alta. Linkkejä moniin ohjeisiin, sovelluksiin ja esiemerkkeihin löydät hänen luomasta Tekoälyn opetuskäytön linkkivinkkien Padlet-muistitaulusta.

Päivän toisena aiheena keskustelimme positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä englannintunneilla. Vinkkeinä käytiin läpi vahvuussanojen ja -taitojen opiskelua sekä persoonallisuuspiirteitä enneagrammin avulla. Opiskelija ovat yleensä kiinnostuneita pohtimaan millaisia persoonallisuuksia ovat sekä millaisia vahvuuksia heillä on ja lukiolaisten kanssa näitä pohdintoja voi hyvin jo tehdä englanniksi. Ne sopivat hyvin opintokokonaisuuksien alkuun motivoinniksi tai välipaloiksi kaiken muun keskelle. Tätä keskustelua alusti Nokian lukio opettaja Liisa Teiri.

Kiitos osallistujille ja mukavaa loppuvuotta!

Liisa Teiri


8.11.2023

Äidinkielen opettajien ainetiimitapaaminen tiistaina 7.11. 2023

Kaksi aamiaistarjotinta täynnä monenlaista herkullista syötävää.
Ainetiimitapaaminen
aamupalan merkeissä.
Pirkanmaan äidinkielen opettajien ainetiimi kokoontui tiistaina 7.11.2023 jo aamutuimaan. Aloitimme tapaamisen viime syksynä hyväksi havaitulla yhteisellä aamiaisella Pella´s Cafessa. Aamupalalla keskusteltiin opemaailman ajankohtaisista aiheista, kuten ylioppilaskoekorvauksista ja niiden muutoksista, työmääristä ja –tahdista sekä Tommi Kinnusen ja Minna Rytisalon teoksesta Huokauksia luokasta. Oli ilahduttavaa saada ainetiimipäivään useampi Tredun opettaja mukaan ja kuulla kuulumisia myös lukiomaailman ulkopuolelta.

Tapaaminen jatkui Tampereen klassillisella lukiolla, jonne lyllersimme yhdessä mahat täynnä. Clasulla vuorossa oli sensoripaneeli. Sensoripaneeliin saimme vieraiksi yliopistolehtori Hanna Samolan, Tampereen lyseon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Terhi Daviesin sekä kirjailija Silvia Hosseinin. Kolme sensoria vastaili kattavasti ja asiantuntevasti tiukkoihinkin kysymyksiimme ja paneelille varattu kaksituntinen sujui sutjakkaasti; pidempäänkin olisi sensorien työstä riittänyt kyseltävää ja kuunneltavaa. Iso kiitos vieraillemme, sensoripaneeli oli onnistunut ja tiedon lisäksi saimme hyviä vinkkejä korjausurakkaan ja opiskelijoiden ohjeistamiseen.

Ensi keväänä näemme uudestaan! Siihen asti hyvää joulun odotusta ja loppuvuotta ja ennen kaikkea tsemppiä kevään ylioppilaskirjoituksiin ja korjausurakkaan niin opettajille kuin sensoreille.

Teksti ja kuva: Maija Lehtimäki

16.10.2023

Ykkösten tasovastaavien aloitustunnelmia

Kuusi tapaamisen osallistujaa istuu kahvilla ja katsoo hymyillen kameraan.
Uusien lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmien tasovastaavat kokoontuivat ensimmäiseen syksyiseen ainetiimiin Lempäälän lukioon 5.9.2023. Ainetiimitapaamisen tavoitteena oli tutustua toisiimme, vaihtaa näkemyksiä ja kokemuksia sekä tietysti ideoida ainetiimin tulevaa toimintaa.

Tapaamisessa vaihdoimme aloitustunnelmia uusien ryhmien kanssa sekä tasovastaavina. Keskustelimme, millaista ryhmänohjaajana toimiminen on eri lukioissa. Keskusteluissa keskityimme erityisesti lukion aloituspäiviin ja ensimmäisen jakson toimintaan ja huomasimme, että lukioissa on hyvinkin erilaisia käytänteitä ja ryhmänohjaajan tehtäviä. Saimme toisiltamme hyviä ideoita esimerkiksi ryhmäyttämiseen ja ensimmäisen vuoden tapahtumiin. Lisäksi Katri Hanki Tammerkosken lukiosta piti hyödyllisen puheenvuoron erilaisista haastattelutavoista ja tukimateriaaleista haastatteluun. Päätimme jakaa jatkossakin materiaaleja, joista voi olla konkreettista hyötyä ryhmänohjaajan työssä.

Keskusteltavaa oli paljon, ja aika loppuikin vähän kesken, mutta seuraavissa tapaamisissa päätimme jakaa kokemuksiamme esimerkiksi tasovastaavina toimimisesta, työyhteisöjen tiimirakenteista sekä ryhmänohjaajien hyvinvoinnista. Jäimme myös pohtimaan, keitä haluaisimme kutsua asiantuntijavieraiksi ainetiimimme tapaamisiin keväällä ja tulevina vuosina. Toivottavasti seuraavaan tapaamiseen pääsevät mukaan myös ne tasovastaavat, joille tämä ajankohta ei sopinut. Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiintoisista keskusteluista!

Annika Alapiha

8.9.2023

Kakkosten ryhmätasovastaavat käynnistelemässä toimintaa

Tapaamisemme tarkoitus Samkessa 29.8.2023 oli käynnistää kakkosten rotojen ainetiimin toimintaa. Olimme varanneet tapaamisen ajankohdan ja kellonajan jo hyvissä ajoin viime keväänä Tampere-talossa järjestetyssä koulutustilaisuudessa. Allekirjoittanut sai tilaisuudesta listauksen tulevien kakkosten rotoista ja oli tyytyväinen. Tämähän sujuu hyvin. Mutta kuinkas sitten kävikään. Noviisina en osannut kyseenalaistaa nimilistan lyhyyttä (8 nimeä) ja vasta paikan päällä Samkessa selvisi, että ryhmätasovastaavia on ainakin toinen mokoma! Osa Tampereen lukioista päättää ryhmätasovastaavansa vasta syksyn vesossa ja näin ollen kaikki he jäivät nyt täysin tapaamiskutsun ulkopuolelle.

Päätimme kuitenkin pitää tapaamisen pikkuporukalla. Aloitimme esittäytymisellä ja puuttuvien jäsenten haarukoinnilla. Tämän jälkeen Sofia Steiger avasi Kalevan lukion ro-tapaamisten sisältöjä. Kalevan lukiossa on jo kehitetty ryhmänohjaustuokioita isoin harppauksin, joten olimme hyvinkin kiinnostuneita kuulemaan, miten siellä asiat on hoidettu. Kaikkien läsnäolleiden rotojen yhteinen toive on, että ro-tuokioissa päästäisiin tiedottamisesta enemmän sisällölliseen ja teemoitettuun tekemiseen. Tämä saattaisi motivoida opiskelijoitakin tulemaan tapaamisiin aktiivisemmin.

Pullakahvien lomassa suunnittelimme, että seuraavalla tapaamiskerralle jokainen ryhmätasovastaava saa esitellä oman koulunsa 2-vuositason ro-sisältöä/vuosikelloa. Esittelyiden pohjalta keräämme Flingaan tai Padletiin hyvät käytänteet, joista jokainen valitsee omaan kouluun kokeiluun itselle sopivimmat ideat.

Tapaaminen oli hyvin antoisa ja päällimmäiseksi jäi tunne, että tästä on erittäin hyvä jatkaa seuraavalla tapaamisella.

Pauliina Mauno

28.8.2023

Ainetiimien vetäjien aloitustapaaminen

Piirroskuva opettajasta ihmettelemässä kädessä olevaa palloa.
Kuva on generoitu tekoälyn
avulla sivulla Craiyon.com.
Ainetiimien vetäjät aloittivat syyskauden yhteisellä verkkotapaamisella 28.8.2023. Mukana oli niin uusia vetäjiä kuin vanhoja konkareita. Toiminta jatkuu entiseen tyyliin, mutta  uutena on kolme tiimiä. Oppiaineiden mukaisten tiimien ohella kokoontuvat nyt myös ryhmänohjaajien tiimit, omansa lukion ykkösten, kakkosten ja kolmos-nelosten ohjaajille. Välitäthän niistä viestiä omassa lukiossasikin!

Kun laittaa viestin oman ainetiimin vetäjälle, pääsee mukaan ainetiimin sähköpostilistalle ja saa ensimmäisten joukossa tiedon mm. tulevista tapaamisista. Tästä blogista löytää myös mm. tapahtumakalenterin ja ohjeet ainetiimien vetäjille. Eeventin sivulta löydät kaikki muutkin Osakkeen koulutukset. Jos Osake ei vielä ole tuttu, tutustu siihen ja seuraa somessa.

Alla ovat tapaamisen diat ja muutama keskeinen linkki, joista voi olla iloa muillekin kuin vetäjille. Lähetän tallenteen lähipäivänä kaikille tiimien vetäjille.

Integroitudut opintojaksot ja korkeakouluyhteistyö

Lukio-opettajien täydennyskoulutus ja osaamisen kehittäminen 


Matleena Laakso
ainetiimitoiminnan koordinaattori

2.6.2023

Fysiikan ja kemian opettajat koolla

27 fysiikan ja kemian lukio-opettajaa kokoontui keskiviikkona 17.5. ainetiimin tapaamiseen. Näissä aineissa korkeakouluyhteistyö on varsin luontevaa ja siihen löytyy hyvin runsaasti mahdollisuuksia ja välineitä. Tuulikki Harsia ja Päivi Salo kävivät esittelemässä lukuisia valmiiksi hiottuja tapoja saada yhteistyötä luentojen, vierailujen ja opiskelijoille suunnattujen kurssien kautta.

SSAB tuottaa 7 % koko Suomen hiilidioksidipäästöistä ja siinä suhteessa yritys on samassa mittakaavassa Suomen tieliikenteen kanssa. Energiapäällikkö Mikko Lepistön keskeinen viesti oli se, että pienetkin seikat yrityksen hiilidioksidipäästöjen pienentämisessä ovat ympäristön kannalta suuria. Toisaalta esimerkiksi kivihiilen käytöstä luopuminen tarkoittaa, että tilalle tarvitaan sähköä, jonka riittävyyttä varten tarvitaan kokonaan uusi 400 kV:n suurjännitelinja. Tämä puolestaan vaatii lupia jo valtiopäiviltä asti, joten muutokset eivät ihan käden käänteessä tapahdu. Toisaalta pienempien muutosten tekeminen ei välttämättä ole kannattavaa, koska lupia tarvitaan joka tapauksessa ja pienemmät muutokset ovat vain isojen muutosten siirtämistä tulevaisuuteen. Joka tapauksessa teräksen tuotannon mittakaavat olivat varsin toisia, kuin mihin koulujen labroissa on totuttu.

Iltapäivän ohjelmassa oli keskustelua ylioppilastutkintolautakunnan edustajien kanssa. Paikalla olivat Jouni Välisaari YTL:n kemiajaoksesta ja Juha Merikoski fysiikkajaoksesta. Keskustelussa perattiin kuluneen kevään 2023 ylioppilaskokeen tehtäviä. Ajankohta oli mitä parhain, sillä lopulliset tulokset olivat saapuneet kouluihin juuri edellisenä päivänä.

Pasi Ahtola