2.5.2019

Ainetiimin digityökalut äänestettiin Innoduelilla

Tapaamispaikkana oli Ylöjärven lukio.
Ruotsin ainetiimin tapaamisessa käsittelimme kieltenopetuksen digityökaluja. Ideoimme sisältöjä etukäteen tiimin vetäjän Anu Tarhosen kanssa ja lopuksi hän esitti toiveensa: "Olisikohan sellainen mahdollista, että sinulla olisi laaja skaala erilaisia kieliin soveltuvia ohjelmia ja sovelluksia 'mukana' ja niistä voisimme sitten poimia tarkempaan tarkasteluun ne, jotka opettajia kiinnostavat tai ovat uusia juttuja?"

Ehdotus sopi minulle hyvin. Tällaisiin tilanteisiin sopii erinomaisesti Innoduelin kyselytyökalu. Se on erittäin helppo käyttää ja on vieläpä maksuton päiväkodeille, peruskouluille, 2. asteen oppilaitoksille sekä pienille voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille.
Listasin Innodueliin valmiiksi ehdotuksen 16 mahdollisesta teemasta ja määrittelin, että kyselyyn vastaajille näytetään pareittain 10 ehdotusta, joista saa valita kiinnostavamman. Osallistujat saivat lisätä myös omia teemoja, joita he kirjasivat yhteensä neljä. Seuraavilla vastaajilla tarjolla olivat myös nämä vaihtoehdot. 

Lähetin kyselyn ilmoittautuneille vähän etukäteen, mutta koska kyselyyn oli lisätty vaihtoehtoja jälkikäteenkin, annoin mahdollisuuden äänestää uudelleen tapaamisen alkaessa. Ilmoittautumisia oli 12 ja äänestämässä käytiin 13 kertaa. Ääniä annettiin kaikkiaan 120. 

Kävimme sovelluksia läpi suosituimmuusjärjestyksessä ja ehdimme kokeilla viisi tärkeimpänä pidettyä. Alle listasin kaikki ne, jotka olivat parivalinnoissa saaneet vähintään 50 % äänistä.

  1. Quizizz: monivalintakysely, minkä voi teettää luokassa tai antaa kotitehtäväksi.
  2. Helppoja pikkusovelluksia oppitunnille (arpominen, Classroomscreen, onnenpyörä)
  3. Interaktiivinen video (esim. H5P, joka löytyy ainetiimiläisten Moodlesta yhtenä työkaluna)
  4. Virtuaalinen luokkaretki (Google Expeditions & Tour Creator): käytä valmiita tai luo oma.
  5. Adobe Spark Video: suosittu sovellus lyhyiden videoiden ja kuvatarinoiden tekemiseen. Voit äänittää oman selostuksen ja/tai käyttää taustalla sovelluksesta löytyvää musiikkia.
  6. Kahootin muita toimintoja paitsi perinteinen "one device - one student" -peli, joka on varmaankin jo kaikille tuttu.
    • Ohjediat tästäkin löydät Matleenan blogin sähköisten kokeiden sivulta. Suosittelen kieltenopetukseen Kahoot Jumblea, missä neljä vastausvaihtohtoa laitetaan oikeaan järjestykseen (kirjainten järjestys, sanajärjestys, taivutusmuodot tai sanojen/lauseiden aika- tai tärkeysjärjestys yms).
  7. Sanapilvet: työkaluja ja ideoita oman tai yhteisen sanapilven tekemiseen
    • Parhaita ovat kirjautumatta toimivat Answergarden, mitä ryhmä voi muokata yhdessä sekä WordArt, minne kukin voi luoda oman ja muokata lukuisin tavoin sanapilven ulkoasua. Ohjediat molemmista löytyvät Matleenan blogista (ks. Sanapilvet opetuksessa -diasarja)
  8. Dvolver: Kirjautumatta ja nopeasti luotava yksinkertainen animaatio. Lopputulos muistuttaa animoitua sarjakuvaa.
    • Erittäin helppo ja nopea työkalu, mutta ei toimi mobiililaitteilla. Läppärilläkin joutuu usein kokeilemaan muutamaa selainta, jotta löytyy sellainen, jolla tämä toimii (edellyttää flashiä). Jos haluat tallentaa animaatiosi linkin, lähetä se esikatselun jälkeen omaan (opettajasi) sähköpostiin. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti